top of page
Zoeken
  • ondersteboven

'Leren accepteren'

Een gedicht over NAH, geschreven door Tirza van Holten

(inspiratie uit het boek 'Klap' - Christine Kliphuis)


voordat zijn woorden me tegemoetkwamen

voelde ik me sterk en wou ik me niet schamen

voordat ik zijn zinnen op mijn huid voelde

begreep ik maar niet wat hij bedoelde

met beide benen nog stevig op de grond

kwamen er moedige gedachtes uit mijn mond

maar toen kwam het moment

dat ik iets in zijn woorden had herkent

door de zinnen die ik plots op mijn huid voelde,

drong toen door wat hij al die tijd bedoelde

nu merk ik dat woorden die ik uitspreek

vervallen als mijn lichaam zegt ‘STOP’

dat ik daardoor mijn beloftes breek

omdat ik overal tegenaan schop

en ik wil mezelf heus geloven

maar dan moet ik niks beloven

want het besef raakt maar niet gewend

dat je zonder gezondheid niets bent

ik wil mijn gebreken niet haten

en van woorden zinnen kunnen maken

maar ik moet het laten

en moet accepteren en leren

dat ik er altijd mee zal ruziemaken

mijn blik wordt wazig en dof

er rolt een traan en doe net alsof

thuis wordt langzamerhand een plek van stilte

ik merk dat de warmte verkoeld en onbedoeld

maakt de rust plaats voor kilte

krijgt de leegte de overmacht

is er eenzaamheid die naar binnen dringt

en die in de donkere nacht

ongevraagd mijn gedachtes omringd

ik wou dat de mensen me zagen staan

en dat ze met dezelfde ogen

naar me kijken waar ze ook gaan

maar ik mis bij hen het vermogen

om me in al hun bezigheden

te betrekken in het heden

nu ben ik even alleen

zonder mensen om me heen

rust geeft ruimte in mijn hoofd

en alle geluiden worden even verdoofd

het kan dat de wereld soms teveel lijkt

onthoud dan dat je hart zal zeggen wat je voelt

en dat, zo bedoelt

alleen zijn gewoon soms nodig blijkt


want keuzes, vragen en onzekerheid

hebben altijd hun aanwezigheid

gedachtestromen racen non-stop

zo denk je snel 'was er maar een pauze-knop'

zó eentje die de stress zou deleten

en van de kleine dingen leerde genieten

48 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page