top of page
Zoeken
  • ondersteboven

Ontspannen met tinnitus

Bijgewerkt op: 18 jun. 2020

Een speciale podcast editie, gemaakt door Lisette van Dalen

In deze podcast krijgt tinnitus een gezicht. Hoe is het om te leven met tinnitus? Veel mensen die last van tinnitus hebben, hebben ook te maken met gehoorverlies. Daarom vind je hieronder de uitgeschreven tekst van de podcast. Veel luister- en leesplezier!


Maart 2018, het gras is wit. Zo’n dun laagje vocht, dat met de eerste zonnestralen smelt. Druppeltjes die van de dakgoot naar beneden vallen. De ochtendlucht die van je warme adem wolkjes maakt en je vingers van hun gevoel ontneemt.

Maart. Terwijl de ijspegels aan de regenpijp smolten stond haar leven op zijn kop, van de ene op de andere dag. Een gehoorgang ontsteking. Druk met, gezin, werk, studie. Vol passie. Toen plots. Wekenlang niet kunnen doen. En sinds die tijd neemt ze hem altijd, overal mee naar toe. Tinus.

Tinus, zo noemt Sandra haar Tinnitus.

Hoi! Leuk dat je luistert naar deze podcast. Ik ben Lisette en je hoorde zojuist het verhaal van Sandra van der Meij. Toen ons netwerk zich langzaam uitrolde kwamen wij met haar in contact en zij wilde haar verhaal met ons delen. Toen ze haar Tinus voor het eerste hoorde overvielen momenten van paniek, wanhoop en machteloosheid haar dagelijks vertelt ze ons. Nu neemt ze tinus overal mee naar toe. Een herkenbaar verhaal voor veel mensen met tinnitus. Eigenlijk geven de meeste mensen die wij spraken aan dat ze het moeilijk vinden om te ontspannen. Omdat er eigenlijk geen medische oplossing is blijft alleen symptoombestrijding over. Wat veel mensen met tinnitus helpt om te ontspannen is muziek, geluiden, van kabbelende beekjes, fluitende vogels. De muziek is als afleiding van het geluid in hun hoofd. Toen ik hier achter kwam wist ik, hier moeten we eigenlijk iets mee. Dit is iets wat hen verbindt en overeind houdt. Ik moet eerlijk zeggen dat toen we met dit onderzoek begonnen het me veel heeft bezig gehouden. Ik vond het moeilijk om in de leefwereld van deze mensen te kruipen. Ik heb geen tinnitus, hoe kan ik me ooit voorstellen hoe dat is? Het gaat nooit weg. Door contacten zoals die met Sandra kon ik steeds een beetje beter begrijpen wat de impact van tinnitus is. Ik merkte dat tinnitus een gezicht kreeg. En dat is precies wat ik met deze podcast wil bereiken. Ik wil tinnitus een gezicht geven.

Omdat muziek en geluiden de manier zijn om lekker te kunnen ontspannen heb ik aan een aantal mensen gevraagd wat zij het liefste luisteren als ze last hebben van hun tinnitus. En dat wilden ze graag met jou delen. Ondertussen neem ik je verder mee in het leven van Sandra en hoor je ook wat anderen bezighoudt.

Ga er lekker bij zitten en geniet!

Hier hoor je de muziek die Sandra graag luistert als ze wil ontspannen.

Sandra is niet de enige voor wie piano muziek fijn is. We spraken ook Kees van Der Meij, en nee, ze zijn niet toevallig familie. Ook hij heeft tinnitus. Wanneer het rustig is in huis zet hij ook hij graag muziek op. Graag hele rustige muziek, of muziek met inhoud die je aan het denken zet of bemoedigd. Bijvoorbeeld geestelijke liederen. De pianomuziek van David Nevue en ook de albums Sounds of Silence van Jan Mulder luistert hij graag.

Dit is The Piano Dreamer, van Jan Mulder van een van zijn albums Sounds of Silence



Ik wist meteen, dit gaat nooit meer over, vertelt Sandra. Thuis is het fijnste om te zijn, niet te veel herrie om haar heen. Het constante geluid is een tandartsboor met afzuiger met daarbij mijn hartslag. Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe dat klinkt. ’S Nachts hoort ze kerkklokken. En wanneer ze auto’s of brommers hoort reageert haar tinnitus met belletjes. Die zijn nog wel gezellig, schrijft ze aan ons.

Om die kakefonie een beetje te beheersen heeft ze een kussen met boxjes, die zijn aangesloten op een mp3speler met geluiden van regen, de zee of vogels. En dat is ook wat veel anderen aangeven, dit soort geluiden zijn een fijn hulpmiddel om te ontspannen, sterker nog, sommige mensen kunnen niet zonder. Omdat het geluid dat hun hersenen produceert zo heftig is.



Naast muziek en natuurgeluiden vertelden een aantal ons ook dat ze naar binaural beats luisterden. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb ook geen idee of ik het wel goed uitspreek. Toen ik het ging luisteren viel mij ook niet veel bijzonders op, het is een soort monotone muziek. Maar het schijnt dus dat er twee verschillende frequenties worden afgespeeld bij dit soort muziek. Eentje voor het ene oor, en de andere voor het andere oor. Hierdoor zouden bepaalde hersengolven worden geactiveerd. Goed, hoe het helemaal werkt weet ik ook niet, dat is een studie opzich. Er zijn wel wat sceptici die zeggen dat het vooral een placebo effect is. Ik zou het niet weten. In eerste instantie wilde ik het in de podcast opnemen. Maar na even zoeken kwam ik verhalen tegen van mensen die door binaural beats meer last hadden gekregen van hun tinnitus. Daarom laat ik ze niet hier horen, maar mocht je nieuwsgierig zijn, er staat een link in het artikel.



Naast de geluiden die je in de podcast hoorde zijn er nog tal van andere geluiden die een prettige afleiding vormen voor mensen met tinnitus. Ook vind iedereen iets anders fijn om naar te luisteren. Sommigen vinden in het geluid van brommers of vliegtuigen afleiding terwijl anderen daar niets van moeten hebben.

Ik hoop dat je een beetje tot rust bent gekomen door deze podcast. En dat je het leuk vond om een inkijkje te krijgen in het leven van iemand met tinnitus. Terwijl het leven gewoon doorgaat, staat het voor sommige stil. Toen in maart 2018 de vrieskou heel Nederland in zijn greep had, werd Sandra’s leven voorgoed verandert. Het zou nooit meer stil worden. Ze moest de nieuwe stilte accepteren. Wil je meer horen? Volgende week komt er een interview online over ditzelfde thema. Voor nu, dankjewel voor het luisteren.


Redactie Ondersteboven leerde Sandra van der Meij kennen via de facebook-groep Eerste Hulp Bij Oorsuizen. In deze groep treffen lotgenoten elkaar en geven ze elkaar tips. Ook zitten er in de groep professionals die veel over tinnitus weten, zij delen hun kennis met de leden.

43 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page